portal osiedli, dzielnic i miast

Malbork - Forum

Pogaduchy z sąsiadami - bez wychodzenia z domu!
Primary Navigation


FAQFAQ    SzukajSzukaj    ProfilProfil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości    RejestrujRejestruj    ZalogujZaloguj   
www.MojeOsiedle.pl » Komunikacja » Forum » SKM do Malborka
Napisz nowy temat Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat     

SKM do Malborka

     Odpowiedz do tematu    
Autor Wiadomość
Przegląd Prasy. 
   

VIP


Dołączył: Wto Sie 16, 2005 17:29
Posty: 1697
Skąd: --

PostWysłany: Sob Paź 11, 2008 11:59    Temat postu: SKM do Malborka

Szybka kolej, ale już nie miejska?

Władze Malborka chcą, by SKM jeździła do ich miasta. - Tego nie da się pogodzić ze sprawną obsługą Trójmiasta - ostrzegają eksperci


Od lat pasażerowie SKM mają te same problemy - podróż trwa zbyt długo, a pociągi nie są przystosowane do miejskiego charakteru trasy: jeżdżą za rzadko i są niemiłosiernie zapchane. A władze województwa, które odpowiadają za transport kolejowy, i szefostwo SKM roztaczają przed klientami wizje nowego taboru i lepszej obsługi. Niestety, równocześnie nie dzieje się nic, co miałoby je przybliżyć.

Zaczęło się na początku tej dekady - SKM-ka wyjechała poza granice Trójmiasta. Z dwóch powodów: była tańsza od Przewozów Regionalnych zarówno dla urzędu, jak i pasażerów (niższe ceny biletów). Dwa lata temu sytuacja się trochę zmieniła: SKM utworzyła z Przewozami Regionalnymi konsorcjum i obie firmy podzieliły się trasami. Szybka Kolej zaczęła jeździć do Słupska, a PR obsługiwały resztę linii na Pomorzu. Tym samym podróż Słupsk-Gdańsk wydłużyła się o 19 minut (tyle pociągi tracą zatrzymując się na przystankach SKM).

Teraz SKM-ki chce także Malbork. Rada miasta podjęła uchwałę zezwalającą na objęcie udziałów w Szybkiej Kolei Miejskiej. - Prawdopodobnie wprowadzając rozkład jazdy na lata 2009/10 przychylimy się do prośby Malborka. Ale żeby miało to sens, pociągi będą jeździły do Elbląga - mówią pracownicy Urzędu Marszałkowskiego.

Wydłużać trasy? Skracać!

Według ekspertów, to poważny błąd. - SKM to w zasadzie metro naziemne, powinno obsługiwać tylko metropolię trójmiejską składami przystosowanymi do ruchu miejskiego. Dalej powinny jeździć pociągi regionalne. To są dwa różne zadania, których nie da się realizować tym samym taborem i tymi samymi kursami - mówi Adrian Furgalski ze stołecznego Zespołu Doradców TOR, skupiającego specjalistów zajmujących się transportem.

Jak kończy się próba ich łączenia, widać na przykładzie czterech zmodernizowanych ostatnio przez SKM-kę składów. Przy ich projektowaniu próbowano dogodzić zarówno pasażerom z Trójmiasta, jak i tym jeżdżącym na większych odległościach. Zlikwidowano częściowo ścianki działowe i zbudowano większe toalety, przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Skutkiem tego w Trójmieście pasażerom miejsce zabiera bezużyteczna toaleta (przydatna w kursach regionalnych), a np. w kursach do Słupska ludzie marzną, bo z powodu braku ścianek po pociągu dosłownie hula wiatr (który nie przeszkadza w krótkich podróżach po aglomeracji). Nie rozwiązano też najważniejszych problemów taboru: kiepskiego przyspieszenia i zbyt małej liczby drzwi w wagonie.

- Zgadzam się, że Szybka Kolej Miejska powinna skupić się na Trójmieście - mówi Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Ewentualne przedłużenie SKM do Malborka jest pewną niekonsekwencją. Nie jest to jednak jeszcze przesądzone. Powiem więcej - być może nawet wydłużenie trasy SKM do Słupska było błędem i trzeba by się zastanowić, czy z tego zrezygnować. Nie pozwoliło to przewoźnikowi skoncentrować się na podstawowych zadaniach.

Pojedziemy szybciej?

Czasu na decyzję, w którą stronę powinna rozwijać się SKM-ka, jest coraz mniej. Na liście indykatywnej, gwarantującej finansowanie unijne, znalazł się projekt przebudowy kolejnych 22 składów. Dotychczas zakładano, że zakres przebudowy będzie taki jak w przypadku czterech zmodernizowanych pociągów.

- Trudno jest nam modernizować tabor wyłącznie pod kątem ruchu miejskiego, skoro w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim realizujemy także połączenia regionalne - mówi Andrzej Osipów, prezes SKM. - Oczywiście rozważymy, co zrobić, by część pociągów bardziej przystawała do standardów "naziemnego metra". W grę wchodzi wymiana silników i zwiększenie liczby drzwi. Docelowym rozwiązaniem powinien być jednak zakup nowego taboru i dlatego będziemy startowali do unijnych konkursów.

Ale UE na pewno nie da więcej niż ok. 25 składów. Do obsługi Trójmiasta potrzebne jest drugie tyle. Tym samym nowe pociągi nie wykorzystają swoich możliwości, bo będą kursować razem ze starymi.

- Urząd postara się, by 22 modernizowane składy również zostały dostosowane do ruchu miejskiego - mówi wicemarszałek Struk.

Tylko w takim wypadku nowe składy razem ze zmodernizowanymi mogłyby stworzyć kolej miejską z prawdziwego zdarzenia - przede wszystkim szybszą niż dziś.

Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto 2008-10-11
Odpowiedz do tematu Strona 1 z 1
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat


 
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Możesz zmieniać swoje posty
Możesz usuwać swoje posty
Możesz głosować w ankietach

Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników serwisu. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Copyright © www.MojeOsiedle.pl 2001-2024   Forum Dyskusyjne MOJE OSIEDLE, DZIELNICA i MIASTO
Załóż forum  |   Kontakt  |   O nas  |   Regulamin   |  Reklama